Тел. 097-567-32-66, 

Вчитель-логопед Коновалова Ольга Володимирівна

працює та використовує у корекційній роботі з малятами :

  1. Над розвитком дрібної моторики :

Ігрові вправи для розвитку тонких рухів пальців рук:

«Кільце для мами» (великим і вказівним пальцем однієї руки зробити коло, решта – підняті вгору),

«Окуляри для бабусі» (та ж дія двома руками),

«Вчимо братика ходити» (великі і вказівні пальці круговими рухами у формі «вісімки» по черзі торкаються один до одного).

«Клубочок для бабусі» – змотування пряжі в клубок.

«Допоможи Попелюшці відібрати квасолю (горох, крупу …)» – з суміші насіння то одним, то іншим пальцем відібрати в окремі гірки насіння одного виду; другий варіант – в глибоку тарілку насипати насіння двох або декількох видів, великим і вказівним пальцями брати насіння і сортувати в тарілки менших розмірів.

«Шнурування», «Обведення і штрихування трафаретів», «Шиття по контуру», «Зав’язування ляльці банта», «Малювання пальцем по піску (крупі)», «Гра з прищіпками», «Гра зі стрічками» та інші.

Пальчикова гімнастика «Дружня сім’я»

Цей пальчик – дідусь,

Цей пальчик – бабуся,

Цей пальчик – тато,

Цей пальчик – мама,

Цей пальчик – я.

Ось і вся моя сім’я.

Дорослий пропонує дитині стиснути долоні. Проговорюючи слова потішки, пальці рук, починаючи з великого, торкаються один до одного, як ніби вітаються. На останній рядок пальці стискаються в «замок».

«Як заєць плутає сліди» – великий палець правої руки торкається до мізинця лівої руки, а мізинець правої – до великого лівої руки. Далі в такому ж порядку торкаються один до одного безіменні і вказівні пальці. У кінці «плутанини» разом стикаються середні пальці. Ці ж рухи повторюються в протилежному напрямку, починаючи з середніх пальців.

2. Артикуляційну гімнастику

           Артикуляційна гімнастика проводиться у логопедичній групі щоденно, під час індивідуальних та групових занять. Вправи виконуються сидячи перед дзеркалом, з обов’язковим дотримання правильної осанки. Кожна позиція чи рух мовленнєвих органів виконується від 5 до 15 разів, кількість повторів зростає у міру удосконалення  артикуляційної моторики.

Вправи для губ:

«Посмішка» – розтягування зімкнутих губ, зуби при цьому зімкнуті.

«Хоботок» – витягування зімкнених губ уперед.

«Посмішка» – «Хоботок»  поперемінне виконання позицій губ, описаних вище.

«Парканчик» –  розтягування розімкнутих губ у сторони, зуби при цьому зімкнуті. Добре видно і верхні і нижні зуби.

Вправи для язика

 (вправи виконуються на широко відкритому роті та нерухомій нижній щелепі):

«Лопаточка»

Широкий розслаблений язик лежить на нижній губі протягом 10-15 сек. і не рухається.

«Неслухняний язичок»

Широкий язик покласти на  нижню губу і «пошльопати» по ньому верхньою губою 6-8 разів промовляючи «пе-пе-пе».

«Гойдалка»

Відрити ротик, почергово доторкатись кінчиком язика до верхніх та нижніх зубів.

«Чашечка»

Бокові краї та широкий  кінчик язика підняти вверх.

«Годинничок»

Рот відкритий, тоненький кінчик язика почергово доторкається до правого  та лівого кутиків губ.

«Індик»

Відкрити рот, покласти язик на верхню губу і здійснювати рух широким кінчиком язика по верхній губі вперед і назад, намагаючись не відривати його від губи. Спочатку виробляти повільні рухи, потім прискорювати темп і додати голос.

«Почистимо  зуби»

Посміхнутися, показати зуби, відкрити рот і кінчиком язика “почистити” нижні (верхні) зуби, роблячи рухи  з боку в бік.

Самомасаж губ і язика

Самомасаж губ і язика це артикуляційні рухи, направлені на активізацію кровообігу органів артикуляційного апарату і викликають ефект подібний до масажного. Артикуляційні прийоми виконуються самою дитиною за продемонстрованим зразком.

«Погладимо язичок»

Широкий язик просовується між зімкненими губами.

Напрямок рухів :  від кінчика до кореня.

«Гребінець»

  1. Розчісуємо губи: прикусити нижню губу і декілька разів «розчесати» її зубками,  аналогічні рухи повторити на верхній губі.
  2. Розчісуємо язик: широкий язик просовується між зімкненими зубами, губи у посмішці. Напрямок рухів: від кінчика до кореня.

«Покусати язичок»

  1. Дитина покусує язик декілька разів у напрямку рухів від кореня до кінчика.
  2. Дитина покусує  язик декілька разів у напрямку рухів від кінчика до кореня.
  3. Дитина покусує бокові краї язика.

4. Вправи на автоматизацію звуків:

Автоматизація звука [С] у складах та словах:

СА — СО — СУ — СИ              СО — СУ — СА — СЕ

СУ — СЕ — СИ — СО              СИ — СУ — СО — СА

СА — СИ — СО — СУ              СО — СИ — СА — СЕ

Автоматизація звука [С] у словах:

Сад, сам, сало, сани, санки, оса, роса, коса, вуса, гусак, писати, кусати, вусатий, краса, ковбаса, сади, садив, салат, салют, салон, санаторій, сатин.

Сом, сон, сорт, Соня, сода, сокіл, сопка, сотня, сором, соболь, сонце, лісок, носок, пісок, поясок, осока, високий, колесо, м’ясо.

Суд, сук, суп, сухо, судно, сумка, несу, пасу, посуд, несуть, ласун, занесу, винесу, борсук, сукно, суворий, сувенір.

Син, Сима, сир, сирник, сито, синку, ситий, синій, сипати, сивий, сила, синька, сильний, носи, косинка, лисиця, оси, коси, босий, лисий, носить, васильки, касир, просить, косить, персик, гуси, автобуси, велосипед, роси, матроси.

Серп, селище, веселий, серце, басейн, осел, секунда, сервант, сервіз, оселедець, гусенята, лисенята, гу­сеня, лисеня.

Бас, вас, гас, нас, пас, час, квас, погас, голос, астра, каска, маска, масло, наста, ковбаска, заснув, ластівка, кастрюля, маслюки, компас, клас, ананас, гасло, весло, весна, мастило.

Пес, тес, овес, весла, інтерес.

Ніс, ріс, віск, міст, міс, ліс.

Автоматизація звука [С] у чистомовках

Са, са, са — у кімнаті оса. Са, са, са — вірю в чудеса. Са, са, са — у Соні коса. Са, са, са — випала роса. Су, су, су — сумку я несу. Си, си, си — гучні баси. Си, си, си — сіно покоси. Со, со, со — від воза колесо. Со, со, со — Соня їла м’ясо. Се, се, се — Семен гусей пасе. Ас, ас, ас — купили ананас. Ес, ес, ес — коні їдять овес. Ес, ес, ес — оселю сторожує пес. Ис, ис, ис — рис варив Борис. Ос, ос, ос — гавкає пес Барбос. Іс, іс, іс — цікавий ніс. Іс, іс, іс — у машини немає коліс. Ус, ус, ус — на нозі укус. Ус, ус, ус — у кита китовий вус.

Скоромовки

(звук С)

Сидів горобець на сосні, —
Заснув — і упав уві сні.
Якби не упав уві сні.
Сидів би він ще на сосні.

***
Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок — сорок морок.

***
Коса косить – бруса просить,
Косар Герасим погострив — клин окосив.

***

(звук Ш)

Сів шпак на шпаківню,
Заспівав шпак півню:
— Ти не вмієш так, як я,
Так, як ти, не вмію я

***

Вишивала мишка ловко
Синім шовком мишоловку.
Мишоловка – грізна штука,
Мишеняткові наука.

***

(звук Р)

Сидить Прокоп — кипить окроп,
Пішов Прокоп — кипить окроп.
Як при Прокопові кипів окроп,
Так і без Прокопа кипить окроп.

***

Хитру сороку

спіймати морока.

А на сорок сорок –

сорок морок.

Голосові вправи

«Мій чарівний голос»

Протяжна вимова одного з голосних а, о, у, е, и, і на видиху.

А-а-а-а-а-а-а…

О-о-о-о-о-о…. і т. д.

Протяжна вимова  декількох голосних на одному видиху.

А-а-а-а-а-о-о-о-о-о-о…

У-у-у-у-у-і-і-і-і-і-і-і…

А-а-а-а-у-у-у-у-е-е-е-е…

«Осінь у лісі»

Дорослий читає речення, а дитина , змінюючи інтонацію, з посиленням або послабленням голосу промовляє запропоновані звуки.

Милуємося красою осіннього лісу: «О-о-о, о-о-о,о-о-о!».

Побачили великий гриб і здивувалися: «О-о-о-о!».

Знайшли поганий гриб, і засмутилися: «Ой-ой-ой!».

«Вовк»

Страшно вовчику в ліску,

То ж і виє лячно:

  • У-у-у-у…

Дорослий читає віршовані рядки, а дитина на видиху голосно промовляє:

«У-у-у»…

5. Голосові вправи

«Мій чарівний голос»

Протяжна вимова одного з голосних а, о, у, е, и, і на видиху.

А-а-а-а-а-а-а…

О-о-о-о-о-о…. і т. д.

Протяжна вимова  декількох голосних на одному видиху.

А-а-а-а-а-о-о-о-о-о-о…

У-у-у-у-у-і-і-і-і-і-і-і…

А-а-а-а-у-у-у-у-е-е-е-е… і т.д.

«Осінь у лісі»

Дорослий читає речення, а дитина , змінюючи інтонацію, з посиленням або послабленням голосу промовляє запропоновані звуки.

Милуємося красою осіннього лісу: «О-о-о, о-о-о,о-о-о!».

Побачили великий гриб і здивувалися: «О-о-о-о!».

Знайшли поганий гриб, і засмутилися: «Ой-ой-ой!».

«Вовк»

Страшно вовчику в ліску,

То ж і виє лячно:

  • У-у-у-у…

Дорослий читає віршовані рядки, а дитина на видиху голосно промовляє:

«У-у-у»…

6.

Розвиток граматичного компоненту мовлення

Гра «Закінчи  речення!»

Якщо стіл виготовлений з дерева, то він який …? (дерев’яний)

Якщо стілець виготовлений з пластмаси , то він який…? (пластмасовий)

Якщо сік виготовлений з яблука то він який …?(яблучний)

Якщо варення виготовлене з полуниці , то воно яке…? (полуничне)

Якщо виделка з заліза, то вона яка ..? (залізна)

Гра «Зміни слово»

Слово «Ворона»

Є … ворона.

Немає .. ворони.

Летить … ворона.

Дам їсти .. вороні.

Бачу … ворону.

Гра «У магазині» (узгодження іменника з числівниками 1,2,5)

Я купила одне яблуко.

Я купила два яблука.

Я купила п’ять яблук.

Іван купив одну машинку.

Тарас купив дві машинки.

Макар купив п’ять машин.

Гра «Зміни речення»

Речення: Я допомагаю мамі варити суп.

Він … допомагає мамі варити суп.

Вона… допомагає мамі варити суп.

Вони … допомагають мамі варити суп.

Ми .. допомагаємо мамі варити суп.