18.04.2023 року на базі КЗДО КТ №65 КМР відбулося проведення міської педагогічної галереї для педагогів закладів дошкільної освіти з теми: “Сучасні технології STREAM-освіти: від ідей до практики”. Під час проведення заходу, виступила вихователь-методист нашого садочка, Ганна Курило, яка представила досвід роботи КЗДО КТ №60 КМР, щодо впровадження напрямів STREAM-освіти, в освітній процес ЗДО.
Мета: презентація професійної діяльності педагогічного колективуКЗДО КТ №60 КМР , який активно використовують педагогічні підходи STREAM–освіти та інноваційні практики навчаннядошкільників.
Завдання:
- ознайомлення педагогів із новими ефективними формами і методами роботи з дошкільниками, підвищення їх професійної майстерності;
- мотивація щодо створення розвивального середовища для підвищення якості впровадження STREAM–освіти, формування творчих і технічних здібностей, продуктивного та критичного мислення дітей дошкільного віку.
У контексті теми зустрічі «Сучасні технології STREAM-освіти: від ідей до практики», я представлю Вам практичні форми роботи, які ми використовуємо під час розвитку всебічно розвиненої компетентної особистості дошкільника. Згадуючи знамениту фразу німецького вченого Карла Гаусса «Математика – цариця всіх наук», не дивно, що тема мого виступу звучить так: «Математика, логіка: додаймо трохи творчості до науки».
У вас може виникнути питання: – При чому тут творчість? Адже 2+2=4, і ніяк інакше… І ви праві, ми звикли дізнаватись про математику з поважних та серйозних джерел, довго читати, аналізувати, думати… але іноді, щоб зрозуміти важливо побачити і відчути… Нам вже добре знайомі напрями STREAM-освіти. Але я хочу зосередити Вашу увагу на М-фракталі STREAM, акронім якого – МАТЕМАТИКА. ЛОГІКА.
Ми з Вами педагоги сьогодення, вже розуміємо, що застарілі методики, не задовольняють потреби сучасних дошкільників. Світ не стоїть на місці, і ми крокуємо з ним вперед. Саме тому важливість оновлення методичного супроводу математичної підготовки дошкільників, стала для педагогів нашого садочка провідним завданням. А враховуючи, те що один із напрямів роботи нашого закладу є художньо-естетичний розвиток, ми вирішили спробувати об’єднати у ньому Математику + Логіку. Ця ідея, впровадження STREAM-освіти, розкрилась на сторінках написаного нами досвіду роботи «STREAM-освіта: розвиток творчих здібностей дошкільника як шлях до формування компетентної особистості», в якому паралельно функціонують:
1) Науково-методичний проєкт: «Я – сучасний педагог», який реалізований під час методичної роботи з педагогами та у рамках роботи над обласною проблемою.
2) Педагогічні проєкт: «Ательє», як варіативний складник стандарту дошкільної освіти (гурткова робота на групах).
3) Проєкти гурткової роботи у «Арт-студія: Кольоровий світ» та «Крафт-майстерні: дитячі фантазії» «Театру мод – Перлинка»;
Об’єднує проєкти головна мета, в якій педагог викликає у дітей відчуття, що вона може зрозуміти та засвоїти не лише основні поняття алей загальні закономірності.
Фундаментом для написання досвіду роботи, стала альтернативна програма формування культури інженерного мислення у дітей передшкільного віку «STREAM-освіта або Стежинки у Всесвіт». Як показала практика, пропонована програма працює в тісному взаємозв’язку з будь-якою комплексною освітньою чи парціальною програмою.
Назва програми «Стежинки у Всесвіт» – має своє пояснення. Стежка завжди пов’язана з рухом, її довжина зазвичай складає не більше пари сотень метрів (математика, правда?), після чого вона обов’язково виводить до більшого шляху. Всесвіт – це все, що існує: матерія, простір, енергія, час… (логічно, так?) а ще ми вважаємо, що дитину треба вводити у Всесвіт, надаючи їй можливість йти своєю стежиною (ось і творчість!!!!), але допомагати вийти на свій (особистий) ВЕЛИКИЙ ШЛЯХ.
Про логічність на заняттях з математики, я можу говорити довго, але тема заходу інша. І повторюючись, зупинюсь на тому, що інколи для того щоб зрозуміти, важливо побачити та відчути. Отже, на слайдах ви маєте можливість переглянути практичні форми роботи, використані нами під час впровадження STREAM-освіти в освітній процес ЗДО.
Хочу познайомити Вас з науково-методичним проєктом «Я – сучасний педагог» в рамках роботи якого, ми з педагогами закладу почали вивчення альтернативної програми «STREAM-освіта або Стежинки у Всесвіт». Виконані задачі: розвиток критичного мислення та вміння вирішувати проблеми;надання впевненості у власних силах;комунікація та командна робота;розвиток інтересу до технічних дисциплін;креативні та інноваційні підходи до проєктної та дизайнерської діяльності;підготовка дитини до технологічних інновацій у житті;використання знань у повсякденному житті;бачити зв’язок між науками, і цим самим надати освітньому процесу — системності.
Під час підготовчого етапу роботи, ми.
- Створили міні-творчу групу по роботі з програмою.
- Опрацювали з педагогами закладу методичну літературу.
- Провели анкетування педагогів, щодо готовності впровадження програми в освітній процес своєї вікової групи.
На теоретично-інформаційному етапі, нами було:
- Підібрано матеріали для організації засідань пед.вівторків.
- Організовано тренування з педагогами у складанні плану роботи з інтеграцією в ньому, всіх освітніх напрямків.
- Організовано моніторингового дослідження, з урахування вимог освітніх напрямків STREAM-освіти.
Практичний етап роботи забезпечив проведення з педагогами ЗДО
- Анкетування: «Здібності педагога до творчого саморозвитку».
- Засідання «Педагогічних вівторків» – 6 тем;
- 4 Консультації та 2 семінари – практикуми:
і Тематичної педагогічної ради «STREAM-освіта: виховуємо культуру інженерного мислення», яка розкрила позитивний вплив альтернативної програми на всебічний розвиток дошкільника.
ІV. Контрольно-аналітичний етап, зібрав дані, щодо:
- Тематичного вивчення стану, щодо створення розвивальних STREAM-осередків в групах ЗДО
- Моніторингового дослідження «Вплив напрямків STREAM-освіти на розвиток компетентної особистості дошкільника».
- Стану та звітності самоосвіти педагогів закладу, стосовно вивчення альтернативної програми «STREAM-освіта дошкільників, або Стежинки у Всесвіт».
- Створення презентацій психолого-педагогічних проєктів, як одного з методів «STREAM-освіти».
Працюючи над проєктом, ми дійшли висновків, що виховати всебічно розвинену, компетентну особистість дошкільника можливо в умовах інтеграції напрямів STREAM в розвивальному середовищі ЗДО. Вдалим рішенням такого завдання, буде створення в дошкільних закладах – STREAM-лабораторії. Творчість у математиці або З чого починаються великі відкриття?
З інтересу до чогось цікавого, дивного і незрозумілого… А ще вони починаються з маленьких відкриттів, які діти роблять щодня. Відкриття наших дошкільнят почалися з перших етапів роботи над проєктами.
Педагогічний проєкт «Ательє» з досвіду роботи педагогів та спеціалістів КЗДО КТ №60 КМР
Заняття проводяться один раз на тиждень, у другій половині дня (Чт/Пт), тривалість занять регулюється з урахуванням вікових особливостей дітей (тривалість 15 хвилин). Гурток працює протягом навчального року (вересень-травень). План гуртка розрахований на один рік. В основі гурткової роботи лежить ігрова мотивація. Основна мета проєкту – навчити дітей з задоволенням майструвати, працювати з будь-яким підручним матеріалом, фантазувати і робити своїми руками симпатичні вироби так, щоб і процес і результат приносили радість і задоволення.
Йти до цього можна різними шляхами. Розроблений проєкт, один з можливих варіантів розвитку математичної компетенції дошкільників, який об’єднує роботу з різними видами матеріалів, на прикладі конструювання зокрема з тканиною. Виконуються дії на узагальнення «Назви одним словом», класифікація «Жіночий, чоловічий» тощо, закріплення знань про геометричні фігури «Якого елемента не вистачає?», Орієнтування в просторі «Склади ціле з частин». Розгляд викрійки, пояснення, обговорення (колір, розмір, тощо).
Аплікація/Створення моделі майбутнього виробу: сенсорні еталони. Порядкова та кількісна лічба. Який матеріал потрібний? Скільки? Трудова діяльність – навчання елементарних операцій з тканиною. Придумати, порахувати і створити викрійку, викроїти та зметати.
С. р. гра «Хімчистка» – розгляд етикеток на одязі; спеціальні знаки; якою повинна бути С води для того чи іншого одягу (тканини); скільки прального засобу додати (вимірювання). За який час висохне? «Кому що потрібно для роботи» – виконувати математичні дії (узагальнення, класифікація); скільки тканини потрібно? (вимірювальні знаки – м, см, мм).
«Будинок мод» – прийняти замовлення, обдумати/придумати майбутній виріб, створити ескіз (модель),колір, форма, скільки ґудзиків, бантиків тощо. Вартість виробу, вартість роботи швачки, дизайнера, модельєра. «Будуємо Ательє» – креслення майбутньої будівлі, колір, форма, розмір. Який матеріал використовуватимуть, скільки.
Вашій увазі представлено проєкт «Апофема українського віночка». Чому саме таку назву отримав наш проєкт? Все просто, апофема – висота (компетентна особистість), з якої йдуть прямі лінії (творчість дітей) до створених руками дошкільників об’єктів (образу героїні, віночка, прикрас, пластиці рухів тощо). Актуальність даного проєкту полягає в тому, що формування інженерного мислення у дітей, інтерес до експериментальної та математичної задачі через ігрову та художньо-продуктивну діяльність, передбачає формування у дошкільника сучасного світобачення, розвитку компетентної особистості на тлі патріотичної, пізнавальної, екологічної, здоров’язберігаючої освіти.
Протягом роботи за проєктом керівником гуртка Соломахою Н.І. проведено серію робіт з :
- Аплікації, виготовлення панно-колажів з використанням природного матеріалу).
- Паперового моделювання із втулок.
- Витинанки: одинарна, стрічкова..
- 3-D аплікації, паперовій радіальній 3-D скульптуро-пластиці
- робіт з ткацтва, килимарства, робота з пряжею та малярства.
- Проведено Майстер-клас по виготовленню помпонів та китиць,
- Навчанню дошкільнят виготовляти Макро-квіти, створювати оріґамі.
Керівник гуртка з образотворчого мистецтва «Кольоровий світ» – Скаченко І.Л., на свої заняттях познайомила дітей з техніками: аль-примо, дудлінг, пуантинізм, навчила дітей як малювати на піску та техніці гравюрам на картоні.
- Також розкрила чорно-білий та кольоровий світ графіки –в техніці Граттаж.
- Навчила розписувати Яворівська іграшку.
- А з техніками – акватілія і водяний друк навчила експериментувати та фантазувати.
- Надзвичайним відкриттям для малят була техніка – малювання на наждачному папері: серія робіт – «Космічні фантазії»
- Бузок малювали у змішаній техніці: монотіпія, штампування поролоном, жорстким папером, зім’ятим папером .
- З виготовлених різноманітних декоративних елементів, гуртківці створили неповторні 9 українських віночків.
Над цим проєктом натхненно працювала наш і художній керівник Онищенко О.В. яка є керівником гуртка Театру мод «Перлинка» з яким було проведено серію занять, етюдів та вправ з хореографії а саме :
- «Танцюємо сидячи» – партерна танцювальна гімнастика.
- «Країна Терпсихори» – пізнавальний матеріал з хореографії.
- «Лялька – Балерина» – вправи класичного танцю.
- «Українські візерунки» – елементи українського народного танцю.
- «Модники» – елементи сучасних напрямів хореографії.
- «Виразна пластика» – імітаційні рухи та етюди.
- «Я і природа» – масова імпровізація на тему природи.
- «Розмовляємо без слів» – вправи на виразність жестів, поз і міміки.
- «На балу у Попелюшки» – прості фігурні перебудови.
- «Циркова історія» – імпровізація, вправи на виразність жестів та поз.
Ось і готовий образ героїні, який передає красу українського віночка, в якому втілюється колоритність наших жінок у різні часи. За час роботи над проєктом, розв’язуючи освітні завдання було виготовлено 9 повноцінних образів «Дівчинки – України», які включають в себе:
9 віночків у різноманітних техніках – які є символом краси та молодості;
9 прикрас «намисто» – символу мудрості та щастя;
9 суконь – символізують жіночність та благополуччя.
А саме: →”Ранковий серпанок”, →”Лісова пісня”,→ “Білі роси”,
→”Небесне створіння”, →”Віра, Надія, Любов”, →”Чарівний розмай”,
→”Рожева ніжність”,→ “Полум’яні маки”,→ “Зоряниця вечірня”.
Закінчуючи свій виступ, хочеться наголосити на тому, що математика – це не тільки числа, формули, рівняння, а ще й будь які експерименти та дослідження дітей. Адже, якщо Вам вдасться розвинути у дитині – жагу до відкриттів, ви можете бути впевнені, що ви виховали компетентну особистість.
Маємо надію, що наші ідеї та практичні їх рішення, були для Вас не тільки цікавими, а й будуть корисними. І пам’ятайте, навіть якщо математика не навчить нас додавати любов і віднімати ненависть, вона прищеплює нам віру в те, що для кожної задачі є рішення.
